UNSS: Učenici iz 73 škole prijavili oštećenja, plafoni otpadaju, fasade se urušavaju

Foto: UNSS/Facebook


Unija srednjoškolaca Srbije (UNSS) objavila je rezultate istraživanja o stanju školskih objekata, sprovedenog tokom prve polovine juna. Anketom su obuhvaćeni učenici iz 73 srednje škole u 42 grada i opštine širom zemlje, a podaci ukazuju na niz ozbiljnih problema – od prokišnjavanja do urušavanja plafona i fasada, navode iz ove organizacije.

Prema njihovim rezultatima, za poslednjih godinu dana čak 18% (njih 15) škola prijavilo je prokišnjavanje, dok je 13% (10) zabelježilo fizičko obrušavanje dijelova objekta. Najteži prijavljeni slučajevi uključuju pad plafona u učionici, odvaljene zidove u toaletima, slomljene prozore, raspadajuće fasade, puknute stepenice i incident u kojem je pločica pala učeniku na glavu, navodi se u saopštenju.

Ipak, istraživanje pokazuje da su u protekle četiri godine 66% škola imale neki oblik renoviranja, što, kako kažu iz UNSS-a, uliva nadu da se problemi mogu rješavati uz adekvatnu pažnju i ulaganja.

Precizni podaci o najkritičnijim slučajevima nisu javno objavljeni, već su dostavljeni Ministarstvu prosvjete radi zaštite identiteta škola i sprečavanja stigmatizacije. Istovremeno, UNSS je formalno kontaktirao Ministarstvo sa ciljem pokretanja dijaloga o prioritetima u oblasti školske infrastrukture.

Kao ključne zahtjeve, UNSS ističe:

1.javnu dostupnost podataka o ulaganjima u školske objekte,

2.uključivanje učenika i roditelja u procese renoviranja,

3.uspostavljanje protokola za obnovu škola koje imaju poseban kulturni, istorijski ili arhitektonski značaj.

Među pozitivnim primjerima rekonstrukcije, istaknute su Peta beogradska gimnazija i Gimnazija „Isidora Sekulić” u Novom Sadu, koje su prošle kroz obimnu sanaciju i modernizaciju.

„Znamo da problem nije moguće rešiti preko noći, ali takođe znamo da škola u kojoj se obrušava plafon nije bezbedno okruženje za učenje i razvoj“, poručuju iz Unije srednjoškolaca Srbije.

UNSS poziva sve škole koje su članice organizacije da nastave sa prijavljivanjem problema i dopunjavanjem postojećih podataka, kako bi se redovno pratilo stanje na terenu i unaprijedili uslovi obrazovanja za sve učenike.